17 dec 2008

Brenda's verhaal (december 2005)

Eerst nog wat schroom maar dan nu toch maar mijn verhaal. Mijn naam is Brenda, ik ben 44 jaar en heb een zoon van bijna 18 en een dochter van 15 jaar.
In oktober naar de huisarts geweest met wat vage klachten, een vervelend gevoel in mijn onderbuik en wat gekleurde afscheiding. Bij het maken van het uitstrijkje begon e.e.a. behoorlijk te bloeden terwijl ik tot die tijd geen last had van contactbloedingen o.i.d.
Hij dacht dat het om een vorm van entropium ging en heeft geadviseerd om in ieder geval naar de gynaecoloog te gaan. Daar hij met vakantie ging zou ik direct na zijn vakantie langskomen voor de uitslag van het uitstrijkje, dus direct de vervolgafspraak gemaakt. Aangezien ik meer pijnklachten kreeg tijdens zijn vakantie heb ik direct de eerste ochtend na zijn vakantie contact opgenomen met de praktijk. De assistente gaf aan dat mijn uitstrijkje Pap 3a was, dus onrustige cellen. Zij heeft mijn reeds gemaakte afspraak eerder laten zetten en op 18 november 2005 kon ik terecht bij de gynaecoloog in Assen.
Daar ben ik onderzocht en ik kon aan het gezicht van de man zien dat het niet goed zat. Dat bleek ook wel toen hij direct met de deur in huis viel met mededeling “het is kwaadaardig en het is kanker, en hier wou ik het bij laten” en ik werd doorverwezen naar het UMCG in Groningen. Na zelf nog het potje met de biopsen te moeten afgeven aan de receptie weet ik niet meer hoe ik buiten gekomen ben. Gelukkig was mijn man mee want de hemel stort op je hoofd op dat moment.
Na een paar dagen kreeg ik de oproep van het UMCG dat ik op 3 december terecht kon. Dit vonden wij veeeeeel te laat dus via het ziekenhuis in Assen de afspraak vervroegd naar direct de volgende ochtend 24 november!!!
Daar werden we bijzonder plezierig behandeld en duidelijk geïnformeerd over alles. Er in de week daarna hebben ze een CT scan gemaakt en op maandag 5 december heb ik onder narcose nog een inwendig onderzoek gehad. Direct hierna kregen we te horen dat het door de positie van de kanker niet mogelijk was om te opereren omdat ze niet alles weg zouden krijgen en ik dan ook nog bestraald zou moeten worden maar dat het behandeld moet worden door middel van bestraling tegelijk met chemotherapie. Dat was een behoorlijke domper en tevens kregen we de mededeling dat we de dag daarna zouden horen of de lymfklieren vrij waren want anders zouden deze eerst operatief verwijder moeten worden waarna ze pas zouden gaan bestralen etc.
Gelukkig bleek dat deze schoon waren. Nu zit ik te wachten op de oproep van de radioloog en de oncoloog en er zal heel snel gestart worden met de behandeling waar ik natuurlijk als een berg tegenop zie.
Nu valt mij op dat er op deze site veel gesproken wordt over de operatieve ingreep maar weinig over de behandeling die mij te wachten staat. Toch zou ik hier graag meer over willen weten, dus mocht iemand hier meer van weten zoals bijwerkingen, resultaat, en nawerking dan zou ik dit heel graag horen.
Wel heel belangrijk is de 90% kans op herstel die de arts mij heeft gegeven bij het aanslaan van de behandeling. Dus hebben we goede hoop dat we hier doorheen komen en dat sterkt mij om de behandeling te ondergaan.


Brenda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten