17 dec 2008

Mariekes verhaal (april 2002)

Hoi, ik ben Marieke en ik zou graag willen vertellen wat ik nu meemaak.
Vorige week is er bij ook baarmoederhalskanker geconstateerd. Dit na een jaar lang vaginaal bloeden, maar omdat ik net 20 ben geworden is er nooit een uitstrijkje gemaakt, niet bij de huisarts en niet bij de gynaecoloog. Toen na er bij de gynaecoloog na 4,5 maand toch een uitstrijkje werd gemaakt bleek er een PAP 4, maar weer omdat ik zo jong ben was hij er van overtuigd dat het goedaardig was en dan is het een harde klap om te horen dat het baarmoederhalskanker is. Er was al een afspraak gemaakt voor een conisatie omdat ook als het goedaardig was er een stukje van mijn baarmoederhals moest worden afgehaald. Nu het blijkt dat het baarmoederhalskanker is en dan wel een adenocarcinoom van de endocervix, wat agressiever is dan de gebruikelijke plaveiselcelcarcinoom wordt binnenkort mijn gehele baarmoeder en baarmoederhals eruit gehaald, waarmee ik dus nooit mijn eigen kinderen zal kunnen krijgen. Hier maak ik me nu het meest druk om, terwijl ik eigenlijk nog geen eens weet in welk stadium de kanker is en wat dus mijn kansen op overleven zijn. Er is misschien straks nog wel de keus of ik toch een conisatie wil met een curretage, waarbij ze dan kijken hoever de kanker in het slijmvlies is, maar de kans op een recidief of latere metastasen is dan wel groter. Ze zeggen dat omdat ik zo jong ben dat de kans op nu afstandsmetastasen niet groot is, maar ze hebben wel meer gezegd wat achteraf niet helemaal klopte. Ik ga nu naar het Daniel den Hoed in Rotterdam, waar ik wel wat meer vertrouwen in heb.Ik zou heel graag wat willen horen van jonge vrouwen, die een soortgelijk verhaal hebben meegemaakt of nu meemaken!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten