17 dec 2008

Mirella's verhaal (juli 2006)

Hoi allemaal

Ik ben Mirella 31 jaar oud en moeder van 4 kindjes…
Mijn verhaal begint in november 2005…
Ik had al heel lang last van contactbloedingen,maar heb daar zelf nooit wat achtergezocht en dus ook nooit mee naar de huisarts gegaan.
Totdat ik vorig jaar Maart 30 werd en ik in november een oproep kreeg voor het bevolkingsonderzoek.
Ik ben daar naartoe gegaan met het idee..o ja dat hoort erbij als je 30 bent geworden.
Even snel een uitstrijkje en dan ben je er weer voor 5 jaar vanaf.
Helaas liep het anders…3 weken later op 24 november kreeg ik een telefoontje van mijn huisarts om te vragen of ik even op het spreekuur wilde komen,want er waren wat onrustige cellen gevonden.
Nou op dat moment wat er door me heen ging is met geen pen te beschrijven..Dacht nog niet meteen in paniek raken,misschien valt het mee.
De arts vertelde me dat de uitslag van mijn uitstijkje een pap 3B was….en dat ik werd doorgestuurd naar het ziekenhuis voor controle.
De volgende dag zat ik al bij de gynacoloog en die legde me uit wat het precies inhield en zei erbij dat ik me niet al te veel zorgen moest maken,want de cellen zijn onrustig,maar geen kanker.
Ik had een vervolg afspraak op 12 december voor een colposcopie .
De arts heeft meteen een lisbiopt gedaan en het weefsel zou worden doorgestuurd naar de patholoog waar ik 2 weken later de uitslag van zou krijgen.
De 23e december moest ik op het spreekuur komen voor de uitslag en de arts vertelde me dat alles *schoon* was ,maar dat de cellen dusdanig kwaadaardig waren dat ik niet langer had moeten wachten.
Een beetje geschokt was ik wel,meer doordat mijn arts in het vorige gesprek zei dat deze cellen pas over 10 / 20 jaar kwaadaardig konden worden en dat ie nu vertelde dat het dus wel kwaadaardig was.
De afspraak was dat ik nu dus voor 5 jaar onder controle zou blijven en mijn eerste controle afspraak was in Maart 2006 ..gelukkig was het toen weer een pap1.
En ik hoefde nu pas terug in November 2006,alleen is deze afspraak nu vervroegd.
Omdat ik deze week weer opnieuw last heb gekregen van contactbloedingen en ik nu dus al op 10 augustus naar het ziekenhuis moet.
Het ergste van alles is die onzekerheid en de angst van ….zou het weer terug zijn gekomen en zo ja wat moet er dan nu allemaal gebeuren.
De gynacoloog vroeg nog wel of ik nog meer kinderen wilde ivm eventuele verwijdering van de gehele baarmoeder…
Ik heb toen direct gezegt als alles eruit moet dan moet dat maar…je hebt dan ook geen keus denk ik en heb wel 4 kinderen die ik graag wil zien opgroeien.
Ik heb ook met veel bewondering gelezen naar verhalen van andere vrouwen die hetzelfde mee hebben gemaakt en dan heb ik opzich nog maar een kleine ingreep gehad.
Ik hou jullie op de hoogte van hoe het na 10 augustus is gegaan met onderzoeken.

Veel liefs Mirella

Geen opmerkingen:

Een reactie posten