17 dec 2008

Petra's verhaal (september 2006)

hallo christine,
ik ben petra 40 jaar oud, en zie vandaag voor het eerst deze site, (lange tijd geen internet gehad). Maar omdat ik vandaag voor controle ben geweest naar het UMCG was ik een beetje aan het surfen op internet, en kwam bij jullie verhalen terecht. Wat een kippenvel kreeg ik, niet van de kou maar van herkenning.
Ik zal even kort mijn verhaal vertellen. Mei 2005 uitslag van bvo gehad, er waren kwaadaardige cellen gevonden maar moest mij niet al te bezorgd maken. Een paar dagen later kon ik in Zwolle terecht voor een lisexcisie en coloscopie.
Meestal bleef het hierbij werd mij verteld, dus ik maakte mij niet al te naar.
Totdat ze mij belden of ik zo spoedig mogelijk contact op wou nemen om de uitslag te bespreken in het ziekenhuis.
Toen schrok ik wel en dacht "maar dit is niet goed"
Deze gedachte bleek juist, ik had pap 4 moest geopereerd worden en wel in Groningen 100km van huis. Oef!! Toen stond alles even helemaal stil. Ik had KANKER en het woord Tumor viel, dus het werd echt serieus'.
Al gauw kon ik in het UMCG terecht, en na een onderzoek onder narcose, werd mij verteld dat de tumor operabel was en een Wertheim Meigs operatie moest ondergaan.
Dus binnen 6 weken lag ik op de OK, en werd mijn baarmoeder, lymfeklieren, steunweefsel en een stukje van de vagina verwijderd. De eerste dagen waren wazig van de morfine, en voelde mij echt een wrak, maar iedere dag ging het vooruit, Na 9 dgn mocht ik naar huis. Ik ben nu een jaar verder en na eerst het lichamelijk herstel kwam de geestelijke verwerking. Hier heb ik psychologische hulp bij gehad, via het werk werd dat geregeld. Ik moest!! met 8wkn al weer naar het werk, maar na een paar weken kwamen ze er achter dat ik toch iets!! meer tijd nodig had!!
De huisarts had mij al verteld dat ik er maar eens een Jaar voor uit moest trekken voor ik weer helemaal lekker in mijn vel zat, hij heeft gelijk gekregen. Toen afgelopen jaar de data's van onderzoeken en operatie een jaar geleden waren speelde alles weer in mijn hoofd af, maar sindsdien gaat het een stuk beter.
Vandaag dus voor controle geweest, maar ze waren zeer tevreden. De eerste 2jaar moet ik om de 4maand voor controle daarna om de 6maand. (ik heb verder geen nabehandelingen , chemo e.d. gehad)
Mocht er iemand wat meer willen weten of er middenin zitten, ik wil graag mij ervaringen delen .
groetjes petra

Geen opmerkingen:

Een reactie posten