17 dec 2008

Sonja's verhaal (maart, augustus, september 2006 en januari 2007)

Mijn naam is sonja en ik ben 34 jaar en heb 2 kindjes en ook mij is het overkomen en ik zit nog middenin de fase van afwachten.........het begon allemaal eind februari 2006.........een uitstrijkje laten maken bij de huisarts op donderdagochtend.Maandagochtend belde de assistente van de huisarts dat het niet goed was en dat er een nieuw uitstrijkje gemaakt moest worden op vrijdag bij de gynaecoloog...........ik kon donderdag de verwijskaart ophalen...........nog steeds was ik in de veronderstelling dat het om niets ging tot ik op donderdag mijn verwijskaart op ging halen en de assistente mij veel sterkte wenste voor de volgende dag!!! Dit liet mij dus niet los............zij wist meer maar ik durfde er niet naar te vragen........vrijdag naar de gynaecologe een hele aardige vrouw.......en die vertelde mij dat ik op een pap 4 zat..........ik wist niet wat me overkwam...........daar stond ik helemaal alleen.......heel dom achteraf!!!! ik kreeg papieren mee en een vervolgafspraak dat ze een stukje weefsel weg zouden halen (biopt) ook deze was niet goed en moest er een week later een lisbiopt worden weggehaald........bij deze twee afspraken is mijn vriend erbij geweest wat ik als fijn maar moeilijk ervaarde...........mocht deze uitslag weer niet goed zijn zou ik binnen 5 dagen gebeld worden.....maar zat er geen afwijking in dan kon ik gewoon op de vervolgafspraak komen twee weken later!!!! en gelukkig geen telefoon dus er viel een hele last van mijn schouder............we waren heel erg opgelucht en ik dacht dat ik er mee klaar was!!!!! Helaas kwam ik vorige week vrijdag in het ziekenhuis aan en werd binnengeroepen bij de behandelende arts en ze keek me heel vreemd aan en zei...........ow je bent alleen.......ik nog zo naïef als wat.........tuurlijk die goede uitslag kan ik alleen wel aan......maar helaas er waren sporen van kanker ik de lisbiopt aangetroffen en mijn stukje baarmoedermond was al doorgestuurd naar Rotterdam voor verder onderzoek..........en dat duurt ongeveer 4 weken voor je daar de uitslagen van hebt.........ik ben nu anderhalve week verder en voel me zo onzeker........heb geen idee wat me te wachten staat...........dit is zo moeilijk ook voor mijn vriendenkring en familie............ik probeer positief te blijven maar het is zo zwaar........ik wens mijn medelotgenoten ook heel veel sterkte en steun toe en zal na de uitslagen mijn verhaal vervolgen.......
groetjes sonja


Vervolg augustus 2006:
Hoi Christine en medelotgenoten,
Allereerst dank je wel voor al jullie lieve zorgzame mailtjes.........
Hier een vervolg van mijn eerste verhaal........ Maar gelijk met de deur in huis vallen en de nodige ellende te besparen van de weken van onzekerheid........... mijn baarmoeder moet eruit.......... en verder ik weet het niet na weken van wachten en weer wachten krijg ik steeds vreemde uitslagen............ een van de laatste uitslagen......er was weer een biopt genomen en de uitslag was niet goed, pap5!!!!! Krijgt mijn lichaam de tijd om het zelf "ja echt waar" schoon te maken, om de cellen dus op te ruimen!!!!! Wij hadden natuurlijk nog een kinderwens en wilde graag eerst op vakantie, vandaar 6 weken uitstel!!!! Kan ik dan ook heel goed mee omgaan.....nu ben ik afgelopen donderdag 24 augustus 06 geweest voor de uitslag....... (al wist ik al dat het niet goed was, ik ben 35 en geloof niet meer in sprookjes) Mijn lichaam ruimt die cellen niet op, was mijn lichaam zo sterk dan zou het er nooit gezeten hebben lijkt mij...... maar er moest een nieuw uitstrijkje gemaakt worden (alweer) De onrustige cellen die er zitten, zitten te hoog in de baarmoedermond dat ze er waarschijnlijk toch niet bij kan met een uitstrijkje maar ze moet wat doen!!!!dan het vervolg van de arts: Wat de uitslag ook is van het uitstrijkje je baarmoeder moet verwijdert worden maar dat mag je over twee weken beslissen!!!!! want dan heb ik de uitslagen van het uitstrijkje!!!! We zijn met open mond vertrokken........ en nu weer wachten........... Nee, ik ben dat wachten helemaal zat!!!!!de kanker wacht niet hoor maar groeit gewoon door, hoeveel tijd heb ik verknoeit met wachten!!!!! Straks gaan ze me na de operatie vertellen dat ik er te laat bij ben en dan!!!!! Ik heb 2 kindjes van 5 en 4 jaar die ik heel graag groot zie worden!!!! Een kanjer van een vriend die me veel steun geeft.......... der is voor mij teveel op deze wereld wat ik nog wil doen............ morgen heb ik een afspraak bij de anesthesist en ik hoop dat het dan snel gaat en dat het goed gaat verlopen......... Maar het is afwachten, en ze kunnen toch pas zekerheid geven als het eruit is.......... en wanneer heb je zekerheid!!!! Ik ben het zat........wil graag weten waar ik aan toe ben!!! waarom rust er op deze "ziekte" zo een grote taboe........ Iedereen heeft recht op de waarheid ook al is deze nog zo zwaar!!!!! Ik zou nou zo gelukkig moeten wezen met mijn gezinnetje.........ben het ook echt maar weer is er iets wat me in de steek laat.....
WAAROM..........
ps: na de operatie zal ik mijn verhaal vervolgen met hopelijk een goede afloop......
Heel veel sterkte allemaal..........
groetjes sonja xxx


Vervolg september 2006:
Nogmaals hallo Christine en lotgenoten, Bij deze ga ik even verder schrijven over de operatie, die zou vandaag dus plaatsvinden!!!! Maar omdat wij het ineens heel erg snel vonden gaan hebben we gekozen voor een second opinie...... En wat daar uit is gekomen is het volgende, even kort samengevat: over 3 maanden een uitstrijkje laten maken (ivm het proces) Aan de hand daarvan krijg ik dan een lazerbehandeling!!!! Dus geen baarmoeder kwijt en waarschijnlijk dat alles dan toch weer goed gaat komen en we misschien zelfs groen licht krijgen om alsnog onze kinderwens te vervullen...... Alleen is er dan nog een klein probleempje, mijn sterelisatie moet ongedaan gemaakt worden!!!! Dat word bijna in geen enkel regulier ziekenhuis gedaan, dus gaan we nu alvast maar kijken waar we dan terecht kunnen!!! Dus zo zie je maar dat het ook anders kan gaan, we hebben nog een hele weg te gaan maar het is zeker de moeite waard voor ons......zodra we meer weten ga ik weer verder met het vervolg......... Ik wens jullie allemaal heel veel sterkte en bergen geluk,
Groetjes Sonja x


Vervolg januari 2007:
Ik kom weer een vervolgstukje schrijven en deze keer weer met goede berichten!!!!
Het uitstrijkje is gemaakt, weer twee weken wachten vol spanning!!!!en de uitslagen zijn binnen........Pap 1 ik kan mijn oren niet geloven en we kijken elkaar heel raar aan!!! Volgens de arts heeft het mede te maken met het feit dat ik gestopt ben met roken!!! Ben inmiddels 10 maanden gestopten dat heeft misschien echt geholpen!!!! Het maakt ons niet zo veel meer uit waar de goede uitslagen vandaan komen.......Ze zijn er.....EINDELIJK.......Dus het hoeft echt niet allemaal fout te gaan!!!!Tuurlijk zijn wij er ook nog niet........we blijven onder controle!!!!Maar deze uitslagen neemt niemand ons af.....Over 4 maanden weer een uitstrijkje en dan praten we verder..........
Jullie allemaal heel veel sterkte en geluk........
Groetjes Sonja x

Geen opmerkingen:

Een reactie posten