17 dec 2008

Katja's verhaal (mei en december 2006)

Hallo Christine,

Bedankt voor het opzetten van deze website, ik heb er veel informatie en steun aan gehad tijdens de periode van onderzoeken en afwachten, het is één van de weinige sites met persoonlijke verhalen. Hier dan mijn verhaal: Ik heet Katja, ben 38 jaar, heb een tweeling van 8 jaar en woon in Zuid-Frankrijk. Normaalgesproken ga ik om de 2 jaar voor een uitstrijkje naar m'n gyn. Maar wegens omstandigheden was het deze keer alweer 4 jaar geleden, maar ja ik dacht altijd zolang je maar binnen de termijn van minstens elke 5 jaar een uitstrijkje blijft, zoals in Nederland wordt beweerd, zit je goed... niet dus! Ik had eigenlijk nergens last van, behalve sinds een paar weken heel lichte contactbloedingen. Uitstrijkje gemaakt in oktober 2005, en de gyn zag een klein vlekje op de baarmoederhals, maar stelde me gerust, meestal was het goedaardig. Des te groter was mijn verbazing toen ik een week later hoorde dat ik voor een biopsie naar een andere gyn moest, want de uitslag was niet goed! Al 3 dagen na de biopsie kreeg ik de uitslag: ja hoor, het is baarmoederhalskanker, weliswaar in stadium 1, maar de baarmoeder moet eruit, en waarschijnlijk ook de eierstokken. Ik kon m'n oren niet geloven, en heb zelfs nog gevraagd of het echt om mijn uitslag ging, of ze zich niet vergist hadden! Hoe ik naar huis ben gereden weet ik niet meer, op de automatische piloot, en eenmaal thuis stortte mijn wereld in elkaar. Wel heb ik gelukkig al 2 schatten van kinderen, en wilden we geen 3e. Eerst heb ik alles wat er maar over BMHK op internet te vinden is, gelezen, dus daar kan ik nu ondertussen een proefschrift over schrijven! Het volgende onderzoek was een MRI scan, waarna ze dachten dat ook het steunweefsel aangetast was (dat zou dus stadium 2 betekenen) maar dit bleek later niet zo te zijn. Na inwending onderzoek onder narkose bleek het toch stadium 1b te zijn (tumor van 2 cm). Tijdens die narkose werden er ook 16 lymfklieren uit het bekken gehaald, waarvan er 1 positief bleek te zijn. Dit was dus echt weer een grote teleurstelling, dat de kanker in zo relatief korte tijd al in een lymfklier bleek te zittten, ik was ondertussen best postief onder alles gebleven, maar dit was echt erg moeilijk te accepteren. Gelukkig hebben mijn lieve man en kinderen, mijn moeder en de rest van familie en vrienden mij al die tijd erg gesteund, en als het om je leven gaat verleg je gemakkelijk je grenzen! Kortom kwam het erop neer dat ik 25 bestralingen kreeg, met 5 lichte chemokuren (1 per week) ter ondersteuning van de bestraling. Dan 1 inwendige bestraling ('Brachytherapie'), d.w.z. dat ik 20 uur lang vastgekoppeld werd aan een machine die radioaktieve straling via een klein buisje rechtstreeks op de tumor straalt. En last but not least moeten baarmoeder en eierstokken eruit, het kan niet op! Ik heb de eerste 2 etappes nu achter me, en ik moet zeggen dat alles mij erg is meegevallen, ik was alleen tamelijk misselijk van de chemo (met deze vorm van chemo geen haaruitval) maar heb verder gelukkig geen andere bijwerkingen gehad. Wel 7 kg afgevallen, maar ja nu pas ik eindelijk weer in die leuke broek maatje 38 die al jaren achterin de kast hing! Ook de inwendige bestraling viel erg mee, al moet je wel al die tijd op je rug in bed liggen. Op de laatste PET scan was de tumor verdwenen, de bestraling heeft dus goed gewerkt, maar ze willen me op 31 mei toch opereren, waarbij ze ook nog wat klieren boven uit de buik willen halen, voor analyse. Dit was zoals je je kunt voorstellen een erg moeilijke periode voor mij, maar ik ben vooral meestal positief gebleven, omdat mijn oncoloog altijd beweerd heeft dat BMHK een erg plaatselijke kanker is, uitzaaiïngen komen niet vaak voor, vooral als het in een vroeg stadium ontdekt wordt, en dat vooral de inwendinge bestraling erg effectief is tegen het terugkomen van de kanker, want daar ben je toch het meest bang voor. Zo, het is een heel verhaal geworden, maar ik wil vooral iedereen aanraden om vaker dan 5 jaar een uitstrijke te laten maken, dan kun je jezelf veel ellende besparen! Ik blijf positief voor te toekomst, en ik leef nu inderdaad veel bewuster, geniet van alle kleine dagelijkse dingetjes, want pas als je iets niet meer hebt weet je hoeveel het waard is. De moeilijkste periode vond ik het afwachten van de uitslagen voordat ik aan de behandeling begon, want ik had het idee dat de tumor gewoon lekker door kon groeien. Ook heb ik erg veel steun gehad aan een (frans) internet forum over BMHK, waar ik veel praktische vragen kan stellen aan lotgenoten, en lekker alles van me af kan schrijven!

Groeten van Katja


Update van december 2006:
Even een berichtje van mij om te laten weten hoe het met me gaat : erg goed gelukkig!
Ik ben ondertussen (op 31 mei) geopereerd, baarmoeder en eierstokken eruit, en nog wat lymfklieren boven uit de buik. Alles was gelukkig goed na de analyse van deze weefsels, geen spoor meer van de kanker. Wat een opluchting! De operatie zelf ging via de buikwand, litteken over dat van mijn vroegere keizesnede heen, dus dat valt mee. De ingreep en de opknapperiode zijn mij héél erg meegevallen, ik mocht al na 3 dagen naar huis, wel rustig aan doen, maar ik was erg snel weer op de been. Geen morfine erna alleen wat pijnstillers, erg weinig pijn, een geluk bij een ongeluk!
Sinds de bestraling werkten mijn eierstokken al niet meer, dus last van opvliegers en slapeloosheid, maar sinds ik hormoonpleisters heb voel ik me weer prima. Ik werk ondertussen weer (25 uur) en voel me (bijna) als vanouds. Hopelijk gaat het zo door!

Elke 3 maanden bloedprikken en elke 6 maanden controle bij de gynecoloog en radiotherapeut. Na 2 jaar worden de controles minder. Maar ik zal je eerlijk vertellen dat ik bij elk pijntje of bobbeltje meteen aan het ergste denk, het vertrouwen in mijn lichaam heb ik nog niet terug, daarvoor is alles nog te vers.
Dus voor iedereen die nog aan het begin van de tunnel staat na de uitslag BMHK zie je maar dat ook ingrijpende behandelingen best mee kunnen vallen!

Blijf vooral positief, dat is de helft van de overwinning!

Groeten van Katja

Geen opmerkingen:

Een reactie posten