17 dec 2008

Dionne's verhaal (mei 2006)

Hallo allemaal,
Fijn om jullie verhalen te kunnen lezen. Erg prettig als je zelf ook in de onzekerheid zit om ervaringen van anderen te kunnen lezen, helaas zitten er veel negatieve verhalen tussen. Ik had mezelf voorgenomen om deze mail naar Christine te sturen als alles goed zou aflopen, dat heeft het tot nu toe dus bij deze.
Ik ben 32 en om verschillende redenen heb ik het steeds uitgesteld om een uitstrijkje te laten maken. Teveel nare dingen in een korte tijd en daarom wilde ik deze stress er niet bij. Uiteindelijk toch maar laten doen omdat ik met toch wat schuldig naar mezelf begon te voelen, het begon een beetje te knagen. De huisarts zei al meteen dat het er niet helemaal goed uit zag, beetje ontstoken of geirriteerd. Toen verwachtte ik dus al dat ik een abnormaal resultaat zou krijgen en dat kreeg ik dus ook. Mijn uitslag was niet een pap waarde maar bij mij stond er op CIN2 (wat ik van internet begrijp ongeveer verglijkbaar met pap3a). Omdat ik niet eerder een uitstrijkje had laten maken betekent dat meteen door naar de gyneacoloog. Ik had op internet al gezocht en het bleek dat met CIN2 het nog alle kanten op ging dus ik maakte me nog niet heel ernstig zorgen, alhoewel er toch al wel wat door je hoofd gaat.
2 weken latern naar de gyneacoloog voor nieuw uitstrijkje, colposcopie en kleine biopten. Alhoewel ik erg nerveus was viel dit allemaal prima mee. De Gyn. zei dat het er allemaal gewoon goed uitzag, geen onsteking, geen abnormale plekjes. Ze zei dat de kans er best was dat de uitslagen gewoon weer goed terug kwamen. Ik zou de week later kunnen bellen voor de uitslagen. Helaas belde ze een dag later al terug, dat het niet goed was en dat ze me had ingeboekt voor een operatieve behandeling over 2 weken en dat ik de week erop terug kon komen bij haar voor meer uitleg. En het was nu niet meer CIN 2 maar beiden, uitstrijkje en biopten waren nu CIN 3. Ik vroeg nog of ze dacht dat het probleem kon verhelpen maar daar reageerde ze een beetje terughoudend op, dat moesten we nog maar even afwachten, ze kon er weinig van zeggen. Enorm geschrokken dus!
Die operatieve behandeling bleek een conisatie onder narcose. Dit omdat ze dus niets had kunnen zien met die colposcopie, dus nu een grotere biopt middels die conisatie. Erg stressvolle 2 weken kan ik zeggen! Maar gelukkig viel de behandeling mee en had ik nauwelijks last van de narcose. Geen bloedingen (tot nu toe dan, het is ongeveer 4 dagen geleden nu) en niet veel buikpijn.Ze raadde mij aan 7 tot 10 dagen na de operatie niet te werken en rustig aan te doen. Dat doe ik dus nu ook, al voel ik me best goed. Omdat ik haar na de behandeling nog niet gesproken had heb ik haar vandaag even gebeld omdat ik graag wilde weten of het allemaal ok was gegaan enzo. Toen bleek dat ze de uitslag al binnen had (binnen 3 werkdagen!) en dat het allemaal goed was, de snijranden waren schoon, geen verdere behandeling nodig!
Een enorme opluchting! Het voelt wel heel raar, zo zit je twee maanden lang in spanning en je bij tijd en wijlen van alles in je hoofd te halen en dan ineens is alles weer voorbij! Gelukkig is nu alles weer in orde en nu op naar de eerste controle in 6 weken. Ik wens iedereen die nog in onduidelijkheid zit of bij wie de uitslag minder positief is heel erg veel sterkte!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten